Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Teismeliste aju ei suuda hinnata, mis on oluline ja mis mitte

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Teismelised. | FOTO: Scanpix

Teismelised võivad küll teada, et lõpueksamid on olulised, kuid see ei tähenda, et nad panustaksid neisse rohkem kui minimaalselt vaja on. Põhjus peitub selles, et nende aju ei ole arenenud piisavalt selleks, et hinnata, kui palju nad sellest võidavad.

Täiskasvanud suudavad enamjaolt hinnata, kas millessegi panustamine on väärt lisa- aega või keskendumist, kirjutab New Scientist. Kui potentsiaalne kasu või kahju on suurem, täidab täiskasvanu ülesande paremini. See ei kehti aga teismeliste kohta või vähemalt nii näitas teaduskatse.

Catherine Insel USA Harvardi ülikoolist palus koos oma meeskonnaga noorukitel vanuses 13-20 mängida üht mängu. Samal ajal uurisid teadlased noorte ajutööd magnetresonantskuvamise (fMRI) seadme abil.

Mõnes mänguringis said osalejad võita 20 senti õige vastuse eest, vale vastus läks maksma aga 10 senti. Mängu kõrgemas ringis olid õiged vastused väärt aga ühe dollari ja vale vastuse korral tuli välja käia 50 senti.

Katse näitas, et vanemad mängus osalejad olid edukamad, kui vastuse eest sai rohkem raha. Teismeliste puhul sellist arengut aga näha ei olnud.

Teadlaste sõnul näitas mängus osalejate ajuaktiivsuse jälgimine seda, et võime oma tulemust parandada oli seotud sellega, kui arenenud nende aju oli.

Teadusuuring ilmus ajakirjas Nature Communications.

Tagasi üles