Eksoplaneedi atmosfäärist avastati veeauru, süsinikdioksiidi ja metaani

Inna-Katrin Hein
Kunstniku ettekujutus gaasiplaneedist HD 209458b
Kunstniku ettekujutus gaasiplaneedist HD 209458b Foto: Wikipedia.org

USA kosmoseagentuuri NASA teadlased avastasid gaasiplaneedi HD 209458b atmosfäärist veeauru, süsinikdioksiidi ja metaani.

See on teine kord, mil meie Päikesesüsteemist väljaspool asuva planeedi atmosfäärist leitakse  orgaanilisi ühendeid, kirjutab Helsingin Sanomat.

Tähelepanekud tehti kosmoseteleskoopidelt Hubble ja Spitzer saadud andmetel põhjal. Gaasiplaneeti uuriti spektroskoopia abil.

Planeet HD 209458b on suur ja asub oma tähele lähedal. Just need kaks aspekti võimaldasid seda analüüsida.

Analüüsitud gaasiplaneedil ei saa olla Maa sarnast elu. Orgaaniliste ainete avastamine Maa sarnaselt kiviplaneedilt annaks võimaluse spekuleerida, kas seal võiks elu tekkida või mitte.

NASA Jet Propulsion Laboratory esindaja Mark Swaini arvates saab kiviplaneetide atmosfääre hakata analüüsima kõige varem kümne aasta pärast.

NASA poolt välja saadetud Kepleri teleskoop otsib Maa teisikuid. Ülitäpne 95 megapiksline teleskoop uurib taevast Luige ja Lüüra tähtkujudes. Just sellest piirkonnast loodetakse leida planeete, millel on elusorganisme.

Teleskoopide abil vaadeldakse 100 000 piisavalt sobilikku tähte. Nende tähtede ümber tiirlevatel planeetidel arvatakse olevat Maa-sarnast elu.

HD 209458b on Päikesesüsteemi väline planeet, mis tiirleb ümber Päikesesarnase tähe HD 209458 Pegasuse tähtkujus umbes 150 valgusaasta kaugusel Maast.

Planeedi orbiidi raadius on seitse miljonit kilomeetrit ehk 0,047 astronoomilist ühikut ehk 1/8 Merkuuri orbiidi raadiusest. Väikese raadiuse tõttu võrdub aasta seal 3,5 Maa päevaga. Pinnatemperatuur sellel eksoplaneedil on 1000 kraadi. Selle mass on 220 Maa massi.

See oli eksoplaneetidest esimene, kui ta 1999. aastal avastati. 2001. aastal tehti seal kindlaks atmosfääri olemasolu.

Planeedi HD 209458b kohta kasutatakse mitteametlikku nime Osiris.